PROVOCEREND

Categorie: Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak
Werkvorm: Duiden en toepassen
Focus: Focus op individuele leerling
Focus specifiek: Bèta-specifiek artikel
Informatievorm: Toelichting
Trefwoorden: Focus op organisatie of team — Gedrag duiden, benoemen, bijsturen, corrigeren — Gezag en autoriteit (problemen) — Kliekjes — Machtsstrijd — Medestanders — Negeren — Positieve krachten versterken — Starheid — Vooroordelen — Vriendjespolitiek


Duiding
Provoceren en uitdagen omdat het gevecht leuk wordt gevonden en dus beloond wordt of ooit is beloond. Is voorzien van veel kracht en durf. Kern is een machtsstrijd beogen om zichzelf te duiden en zich zeker te voelen. Autoriteitsproblemen en vooronderstellingen over (vermeende) macht van anderen zijn vaak onderliggende gedachten.

Oplossing

  • Zoveel mogelijk negeren en nooit de machtsstrijd aangaan. Komt er ook nog een rigide houding om de hoek kijken dan zijn de rapen gaar. Starheid in denken is moeilijk te veranderen. Pas als een beloning uitblijft voor de provocerende zal ander gedrag volgen.
  • Elimineer eventuele supporters door geen aandacht te schenken aan hun reacties. Spreek tot de persoon en niet tot de groep waartoe hij/zij behoort. Uitkijken hiervoor, u richt zicht tot een potentieel reusachtige tegenstander! Het kan zijn dat dit gedrag bij deze aanpak even nog heviger wordt om serieus aandacht te krijgen. Het gedrag zal verminderen als de voortdurende aandacht ervoor wegblijft.
  • Negeer zoveel mogelijk de leider van een groep en spreek met andere docenten af dit ook te doen. Kijk ze af en toe wel rustig aan.
  • Stel grenzen vast en wees consequent in het hanteren daarvan ("Ik wil dat dit gebeurt en zal daar niet van afwijken").
  • Versterk goede krachten in de klas en besteed daar veel aandacht aan door reacties te vragen hoe iets bij hen overkomt.
  • Benoem gedrag maar oordeel niet. Benoem eigen gevoelens ("Ik vind dit heel vervelend") en benadruk doelen en tracht zakelijk te zijn.
  • Veranderingen kosten tijd. Niet vragen om begrip of steun maar autonoom en met stelligheid reageren en voortgang beogen.
  • Voorkom steun te zoeken bij de groep (of ander groepje) en bedrijf geen vriendjespolitiek en crëeer geen kongsi's in de klas met docent als leider. Werk subtieler en laat stille en verborgen zachtere krachten het werk doen. Leeftijdgenoten zijn meer geschikt om dit gedrag te corrigeren dan een volwassen begeleider.
    Spreek ook met meerdere collega's af om dezelfde tactiek toe te passen.
  • Bepleit een goede sfeer in de klas en benadruk ieders belang het goed te willen hebben.
  • Benadruk het eigen belang als docent en benoem de doelen van les en vak. Doel is altijd het goed met elkaar te hebben. Evalueer dit doel en benoem de storingen die de voortgang hinderden of laat dat doen door (mede-) leerlingen. Geen beschuldigingen, wel constateringen. Geen angst tonen maar geef uw grenzen aan en wees daarin consequent.
  • Zorg dat u laat zien hoe het leuker kan zonder provocerend gedrag van enkelen.




Heeft u een zinvolle aanvulling op dit artikel, die nog niet eerder is genoemd?
Hieronder kunt u dit aangeven. Nadat u op 'Toevoegen' heeft geklikt, wordt uw aanvulling/commentaar ter beoordeling aan de beheerder voorgelegd. Na akkoord verschijnt uw bijdrage bij dit artikel.
Titel
Commentaar


© 2003 - Stichting Decennium Meppel. Alle rechten voorbehouden. Dit is een voorbeeld uit de pedagogisch-didactische vraagbaak en coach Plenty Onderwijskracht Online! Bent u op deze pagina terechtgekomen vanuit een zoekmachine, dan kunt u meer informatie over dit artikel vinden op: www.plenty-online.nl